Dag 17 Langkawi mangrovesafari en kookworkshop

3 augustus 2011 - Schiphol, Nederland

Dag 17 Langkawi
Waar we eerst denken dat het een paar rustige dagen gaan worden weten we ze toch al snel weer vol te boeken met de leuke dingen die hier allemaal te doen zijn.
Vandaag beginnen we met een safari door de mangrove.
Het is een vaartochtje in een bootje waar we met zijn 10-en best inpassen. Heerlijk gekleed in zomers tenue (we zijn tenslotte niet anders gewend deze weken) gaan we van start. Al snel blijkt dat we niet de beste gids hebben in onze boot, hij is weinig spraakzaam terwijl we in de andere boot toch duidelijk veel uitleg horen.
We zien een aantal leuke krabben en modderkruipers. Dan zien we een hele familie makaken (apen) die dicht aan de waterkant aan het spelen zijn, een heel leuk gezicht. de jongens liggen op het voordek te genieten en wij vanaf het midden van de boot ook. Een stukje verder een hele boel visarenden. Bijna ongewoon zo veel en we bekijken ze dan ook vol bewondering. voperen wordt er niet gedaan is slecht voor de gezondheid van de dieren want het wordt vaakl gedaan met stukjes kip die eigenlijk bedorven zijn.
Helaas zien we een dreigende lucht aankomen en niet veel later barst de eerste tropische regenbui los, deze zal voorlopig nog niet ophouden. We schuilen even in een grot welke de krokodillen grot heet, maar het is al lang geleden dat hier krokodillen woonden. dan varen we toch weer verder en al snel is iedereen ondanks het afdakje doorweekt van de regen.
We maken een stop bij eenn visfarm in de hoop dat de regen snel ophoud maar dat blijkt niet het geval te zijn. In de hoop dat het toch een keer droog gaat worden gaan we eerst lunchen bij een drijvend restaurantje en proberen wat op te warmen. We gaan dan toch maar weer verder. Bij een vleermuisgrot maken we een stop en stappen uit de boot om de vleermuizen te gaan bekijken, een mooi gezicht.
Omdat iedereen koud en nat is besluiten we de trip in te korten en weer verder te varen maar niet terug te gaan naar het beginpunt, we worden eerder opgepikt door de busjes die ons weer terug naar het hotel brengen.
Daar aangekomen gaan Joris en Jacqueline snekl even droge kleren aandoen want er staat een kookworkshop bij de cactus op het programma.
Sonja en Rai gaan ook mee, gezellig. Daar aangekomen worden we begroet door de eigenaar die eerst een gezellig praatje aanknoopt en dan snel komt met de ingredienten voor springrolls (loempiaatjes) en hij doet voor hoe we die moeten vouwen. Daar beginnen we mee en om de beurt vouwen we een rolletje, dat blijkt heel makkelijk te zijn en ook de ingredienten zijn heel makkelijk.
Dan maken we kennis met de chefkok en mogen we de keuken in om de fijne kneepjes van het wokken te leren. We mogen sweet en sour/fried rice/fried noodles maken en de kok doet ook nog voor hoe je chicken black peppersaus maakt. heerlijk allemaal, de chef doet het eerst voor waarna we het ook mogen doen. De steekvlammen komen soms erg hoog met die enorme branders, het wordt dan ook erg warm in de keuken. Uiteraard mogen we na afloop alles proeven.
Dan is het nog even tijd om op het strand te spelen en de kinderen zijn zo druk met allerlei dammetjes te bopuwen dat we besluiten bij het hotel te blijven en daar nog een klein hapje te eten.
Het wordt een heerlijk relaxte avond waar we tot lang op het strand hebben gezeten en heerlijk rustig konden natafelen.