Dag 10 Taman Negara

27 juli 2011

Vandaag gingen we naar de waterval, wat later een fantatische stroomversnelling bleek te zijn. Eerst ontbijten en daarna naar de Crossing Point waar onze bootjes wachtten. Hier kwam een kleine domper, onze lunchboxen waren niet klaar gemaakt. Toen is Karen snel de minishop ingegaan en heeft  alle brood opgekocht. Verder werd er pasta, honing en tonijn gekocht. Ook werd een lokale jam gekocht die een lekkere smaak had (een soort lemonjam). In de tussentijd waren de eerste mensen al vertrokken, richting de stroomversnelling. Tijdens deze zeer mooie boottocht de jungle in hebben we genoten van de overweldigende natuur. We kwamen aan op een kleine zandbank en moesten toen nog op de rest wachten. Karen kwam als laatste aan, de stuurman had zich verslapen en moest nog gebeld worden. Toen iedereen aanwezig was, moesten we nog 15 tot 20 minuten lopen naar de stroomversnelling. Daar aangekomen waren de kinderen al snel in het koele, heldere water te vinden. Al snel volgde al verschillende ouders. Er werd gezwommen, geklauterd. Al snel was het lunch, stapels brood werd er gesmeerd en deze vonden gretig aftrek. Na de lunch werd er weer gezwommen en gespetterd, totdat het weer tijd werd om terug te gaan. Met veel plezier keken we terug op deze plek. We liepen weer naar de bootjes en voeren weer terug naar de bewoonde wereld. Bij aankomst bij de Crossing Point, nog even een fruitsapje gedronken en naar ons resort gegaan. Aangkomen namen de meeste een snelle duik in het zwembad namen om daarna te gaan douchen en te luieren tot het avondprogramma begon. De kinderen speelden en zwommen nog langer in het zwembad.
Je kon bij het avondprogramma kiezen uit twee excursies: een boottocht om dieren te vinden aan de oevers van de rivier of met een jeep over een palmplantage te rijden om daar dieren te vinden. Omdat bij de boottocht ook een kampvuurtje bij zat vonden de meeste kinderen dat het interessants. De meeste gingen met de bootjes mee, Jacqueline en Joris en nog 2 anderen gingen met de jeep op pad. De bootjes vertrokken wat later dan gepland, met een schitterende heldere hemel waar de sterren al fonkelende en een verfrissend briesje. De avond kon al niet meer stuk. Geruisloos voeren de bootje langs de bomen om met zaklantaarns te zoeken naar dieren.  Helaas hadden we niet zoveel geluk, bad day zei een van de gidsen. Ons bootje zag alleen een vleermuis en bij een ander bootje hadden ze nog iets katachtigs gezien. Aangekomen bij de een zandbank werd er een vuurtje gestookt en marshmellow (uit Nederland) geroosterd aan een saté-stokje (van de gegeten saté uit een restaurant), de kinderen vonden dit geweldig. We gingen daarna weer terug naar ons beginpunt maar konden geen dieren meer vinden. Ondertussen was het bewolkt geworden en de eerste druppels vielen al toen we het bootje uitstapten, gelukkig konden we vrij droog het resort bereiken. Voor onze collega-groep was dat anders die waren wat later teruggekomen en kwamen klestnat aan te voet, op brommers en een auto. Hierna snel naar bed, want de volgende dag zou het een lange reisdag worden.
Helaas was Jasper al een beetje ziek toen ze van de boot terugkwamen geen goed vooruitzicht met die lange busreis in het vizier.
De jeeptocht was ook erg leuk. Met slecht 4 personen een ware luxe want we zagen ook jeeps die afgeladen vol waren reden we door de palmolieplantages.
Al snel zagen we in de verte een serverkat maar die was snel weer weg. Een paar karbouwen kruisten ons pad maar ja das geen wild. Eeaantal slapende vogeltjes op een tak en een aantal vleermuizen en nachtvlinders lieten zich aan ons zien. Het hoogtpunt was toch wel de servertkat die we even later tegen kwamen, heel dichtbij en hij liet zich goed zien. Maakte zelfs een paar leuke hupjes om zijn prachtige vacht in alle glorie te laten zien, wat een prachtig beest. Helaas kwamen we niet meer dieren tegen  dus ook voor ons was de score maar matig maar het was zeker wel de moeite waard.